SPACE DANCE in the ROBOTIC UNIVERSE / スペースダンス・イン・ザ・ロボティックユニバース

Dance & Design
“SPACE DANCE in the ROBOTIC UNIVERSE”
/ スペースダンス・イン・ザ・ロボティックユニバース

■ Video / ビデオ作品

Tetsuro Fukuhara / 福原哲郎

■ Mission / ミッション

Inspired by a mysterious word of artist Shusaku Arakawa as “If you can’t produce something after your dance, maybe you feel the emptiness?“, with a concept of “Dance & Design“, I composed “SPACE DANCE in the ROBOTIC UNIVERSE” where the design is born after dance.

美術家・荒川修作の「ダンスの後に何も生まれていないと、虚しいのでは?」という不思議な言葉に霊感を受けたことから、 「ダンス & デザイン」というコンセプトを掲げ、ダンスの後にデザインが誕生する『スペースダンス・イン・ザ・ロボティックユニバース』 を構成しました。

I composed “Space Dance in the Robotic Universe” with 12 chapters and 3 main characters of this work, Author – Tetsuro Fukuhara / Space Dance Artist, APAROS – Author’s Alter Ego, and ELENA – Author’s premature lover keep “growing” through the updates of this work.

作品は 全12章から構成され、「姿勢の進化史・水の翼・流体家具・姿勢支援ロボット」等のデザインが誕生します。そして、作品の更新を通じてこれらのデザインが成長すると共に、作品の主人公である作者(福原哲郎 / スペースダンスアーティスト)作者の分身ロボット・アパロス作者の早死にした恋人・エレナの3者も、この作品の更新を通じて「成長」を続けます。

………………

12 chapters / 全12章

Chapter 1 MEMORY / 記憶

Dancers dance with a relaxed way by “technique for handling the body objectively“, and they especially dig up the subtle movements that they find nostalgic. As they move, they experience the “Forgotten Memories” stored in their “Brain” being brought back to life through the movement. Then, by concentrating even more, they amplify the memory and their body is filled with an overwhelming energy of nostalgia.

ダンサーたちは,「身体を客体化する技術」によりゆったりとダンスし、特に懐かしいと感じる微細な動きを発掘する。この動きにつれ、ダンサーたちは自分の「」に蓄積された「忘れられた記憶」が動きと共に蘇ることを体験する。そして、さらに集中して記憶を増幅させ、身体を溢れるばかりの郷愁のエネルギーで満たす。

………………

Chapter 2 WALKING DANCE / ウォーキングダンス

Dancers make a “Most gentle walking in the world” forming the amicable relationship between the feet and the ground. And dancers reminisce the moment when the humans realized the “Miracle of the Bipedalism” by two legs, and experience the “Feeling as starting the humans again“. In order to deepen its experience, dancers try to quest, prepare the tools if they feel a necessity, and make a more unique way of walking as a dance.

ダンサーたちは、足と地面の間に親和的関係を形成し、「この世でもっともやさしい歩行」をつくる。そして、人間が二本の足で立ち「二足歩行」を実現した瞬間を追想し、「人間をはじめ直す感覚」を体験する。その体験を深めるために、さらに独特な個性的な歩き方をダンスとして追求し、その為に必要な道具があれば用意し、使用する。

………………

Chapter 3 “PARADISE in the LITTLE MOVING” / 
小さな動きの中の天国

Dancers don’t consume all energy which flow in the body and dare to organize “Little Moving” controlled the dance, layer “Little Moving” on “Little Moving”, then they bring up the world of the energy which expand like a snowball. When done well, dancers will never tire, no matter how much they move. And dancers know the “Hidden Unknown Movement’s World” in their dance movements, then they touch the top of dance by the continuation of “Little Moving” and realize “PARADISE, freedom possible all movements in all directions” with a big joy. Lastly dancers get back the “Wildness” lost in the life.

ダンサーたちは、身体に流れ込むエネルギーをすべて消費せず、あえて動きを制御して「小さな動き」を組織し、「小さな動き」に「小さな動き」を重ね、雪ダルマのように膨張するエネルギーを育てる。それがうまく行けば、ダンサーたちはどれほど動いても疲れることを知りない。そして、自分のダンスの動きの中に「隠された未知の動きの世界」が存在する事を予感し、「パラダイス~あらゆる動きが可能になる自由」を大きな喜びをもって体験する。最後に、ダンサーたちは生活の中で失っていた「野生」を回復する。

………………

Chapter 4 “Open a BODY in the SKY” /
からだを空にひらく

This is a restrained “Dance of Beauty.” As the dance progresses, the audience can see “Water Wings” on their naked back. Dancers take off a jacket very slowly and play a “Suppressed Beauty Scene” as a ceremony to be born again as a “New Life Form.” The audiences see the sight that dancer’s back will be visible very slowly like the big moon is climbing from the edge of the mountain. Dancers release their bodies in the sky and store the necessary power of flight for a “New Journey.” With the wings, dancers are free to go anywhere they want.

抑制を効かせた「美のダンス」。ダンスの進行につれて、ダンサーたちの裸の背中に「水の翼」が見えてくる。ダンサーたちは、「新しい生命体」として生まれ変わるために、ジャケットをゆっくりと脱ぎ、抑制された美のシーンを儀式として演じる。観客は、山の端から登る大きな月を見るように、非常にゆっくりとダンサーたちの背中が見えてくる光景を目撃する。ダンサーたちは身体を空間に解放し、「新しい旅」に必要な飛翔の力を鍛える。ダンサーたちはこの翼でどこにでも自由に行くことができる。

………………

Chapter 5 “EXSTRA DIMENSION” / 余剰次元

Dancers entrust their bodies to the Space Tube and experience the sensation of the Space Tube expanding into their own “Second body.” They float within this sensation, recovering various lost memories. In response to these revived memories, the dancers’ bodies repeatedly transform like a fluid, becoming a “Fish,” an “Amphibian,” a “Quadruped,” and a “Bird.” Furthermore, when the dancers achieve a state of affinity with the space, a “Boundary” is formed in the center of the Space Tube, giving the dancers the sensation of the existence of an “Extra Dimension” there. “Extra Dimension” is thought to be made out of a different substance than the material that makes up reality, exists overlapping with reality. Dancers can experience the strange sensation of “Lost Animals, Dead People, and Aliens” living in “Extra Dimension” peeking out from the “Boundary.”

ダンサーたちは、スペースチューブに身体を委ね、スペースチューブが自分の「第2の身体」として拡張されていく感覚を味わう。ダンサーたちは、この感覚の中で浮遊して、失われた多様な記憶を回復させる。その蘇った記憶に応じダンサーたちの身体が「流体」のように変形を繰り返し、ダンサーたちは「」になり、「両生類」になり、「四足動物」になり、「」になる。さらに、ダンサーたちが空間との親和的状態を実現すると、スペースチューブの中央に「境界」が形成され、そこに「余剰次元」が存在するような感覚を味わう。「余剰次元」は、現実を構成する物質とは異なる物質で形成され、現実と重なり合って存在していると考えられている。ダンサーたちは、「余剰次元」に住む「失われた動物たち・死者たち・異星人たち」が「境界」から顔を出しているという奇妙な感覚を味わう事が出来る。

………………

Chapter 6 “STRANGE FRUIT” / 奇妙な果実

The “Lost Animals, Dead People, and Aliens” that appear at the “Border” are in need of the living and wish to interact with them, inviting dancers into their world. Dancers are surprised when dancers learn the reason, and when dancers learn about their current situation dancers stop being afraid and become interested. They say they wish to work together to make “Space Migration” a success. Through this “Border” a “Mutual Flow” begins, they move from the extra dimension into reality, and dancers move from reality into the extra dimension. They rejoice at having overcome the pain of years of confinement, and dancers tremble with excitement at the grandeur of the new plan, as dancers’ worldview is renewed. It’s just like when monsters and humans interact in the story of Arabian Nights.

境界」に姿を見せた「失われた動物たち・死者たち・異星人たち」は生者を必要とし、交流したいと望み、ダンサーたちを彼らの世界に誘う。ダンサーたちはその理由を知って驚き、彼らの現状を知って怖れる事をやめ、関心をもつ。彼らは協働を望み、共に「宇宙への移住」を成功せたいと言う。「境界」を通じて、彼らは余剰次元から現実へ、ダンサーたちは現実から余剰次元へ、「相互流入」が始まる。彼らは閉じ込められていた長年の苦痛を克服して喜び、ダンサーたちは世界観を一新させ新しい計画の壮大さに震える。まるで、アラビアンナイトで怪人と人間が交流した時のように。

………………  

Chapter 7 “FLUID FURNITURE” / 流体家具

As a result of “Mutual Flow,” “Fluid Furniture” is formed at the “Border” in accordance with the movements of dancers and “Lost Animals, Dead People, and Aliens.” “Fluid Furniture” is a trace of the movement of the two elements flowing into each other. When the two are united to form the “Chair.” “Fluid Furniture” is completed and disappears, and the scene moves on to the formation of the next “Chair.” The more diversity in dancers’ nationalities, genders, ages, etc., is shown, and the more diverse the types of “Lost Animals, Dead People, and Aliens” are, the more rare and valuable “Chair” will be. Just as a pebble washed up on the beach bears many lines of scars from collisions, and the more complex and numerous these lines are, and the more diverse the impression of beauty they give, the richer the stone is thought to be its history. “Fluid Furniture” expresses the richness of “Mutual Flow.”

相互流入」の成果として、「境界」には、ダンサーたちと「失われた動物たち・死者たち・異星人たち」の動きに合わせて「流体家具」が形成される。「流体家具」は、相互流入する両者の移動の痕跡である。両者が一体化して「イス」を形成した時点で「流体家具」は完成して姿を隠し、次の「イス」形成にシーンは移る。ダンサーたちの国籍・性別・年齢等の多様性が示されるほど、また「失われた動物たち・死者たち・異星人たち」の種別が多様であるほど、稀少価値を持つ「イス」として評価される。ちょうど、海辺に打ち上げられた小石に多くの衝突の傷跡がラインとして残り、そのラインが複雑で多いほど、また多彩な美の印象を与えるほど、その石が豊かな来歴を持つ石であると考えられるように。「流体家具」は「相互流入」の豊かさの度合いを表現するのである。

………………

Chapter 8 “AFFINITY” / 親和性

Every time “Rich Fluid Furniture” is born, a new piece of music is born. Music was originally a “Re-editing of Time” and a celebration of the emergence of a new world. Dancers and the “Lost Animals, Dead People, and Aliens” stop their “Mutual Flow” and come together again at the “Border.” Surrounded by nostalgic objects and people, Dancers feel numb and happy, and together with them celebrate the birth of “Rich Fluid Furniture.”

豊かな流通家具」が誕生する度に、また一つ新しい音楽が誕生する。音楽とは本来「時間の再編集」であり、新しい世界の登場に対する祝福であった。ダンサーたちと「失われた動物たち・死者たち・異星人たち」は「相互流入」を停止し、ふたたび「境界」で一堂に会する。懐かしいモノと人びとに囲まれて脳が痺れ幸福な気分になったダンサーたちは、彼らと共に「豊かな流体家具」の誕生を祝う。

………………

Chapter 9 “STANDING ZEN” / 立ち上がる禅

As “Lost Animals, Dead People, and Aliens” look on in anticipation, Dancers activate “APAROS – AI robot as Alter Ego” which has been designed for them. APAROS is an essential tool for human evolution and planetary migration, learning and recreating the dances of dancers and developing “New Dance” that satisfy Dancers’ latent desires. Dancers put on APAROS as a robot suit developed to create Alter Ego, and slowly stand up. This scene is a “Declaration of Future” by Dancers.

失われた動物たち・死者たち・異星人たち」が期待して見守る中、ダンサーたちは自分たちの為にデザインされた「アパロス~分身としてのAIロボット」を稼働させる。アパロスは、人間進化と惑星移住を可能にする必須のツールであり、ダンサーたちのダンスを学習し、再現し、ダンサーたちの潜在的欲求を満たす「新しいダンス」を開発する。ダンサーたちは、分身創造のために開発した「アパロス」をロボットスーツとして身に纏い、ゆっくりと立ち上がる。この光景はダンサーたちによる「未来宣言」である。

………………

Chapter 10 “WALKING DANCE 2” /
ウォーキングダンス2

Posture simulation for post-humans. Dancers stand in an extra-dimensional 0G to 1G environment, imagining that Dancers will travel into space in the very near future. Then, together with APAROS, wear as a robotic suit, Dancers attempt a “New Dance,” and create “New Posture” that Dancers have never experienced before, somewhere between “standing and sitting” and “sitting and lying down.” “Posture is Womb of Cultural Creation,” and this “New Posture” opens the door to “New Evolution.” In this time APAROS functions as a posture-assistance robot for the dancers’ attempts and is called the “Memory Chair” because it remembers all dancers’ all postures.

ポスト人間のための姿勢のシュミレーション。ダンサーたちは、ごく近い将来に宇宙に旅立つことを想定し、余剰次元の中の0G~1G環境に立つ。そして、ロボットスーツとして着込んだアパロスと共に「新しいダンス」を試み、「立つと座るの間」に、また「座ると寝るの間」に、これまで体験したことがない「新しい姿勢」を創造する。「姿勢は文化創造の母胎」であり、この「新しい姿勢」が「新しい進化」の扉を開ける。アパロスはこの時ダンサーたちの試みに対して姿勢支援ロボットとして機能し、ダンサーたちの全ての姿勢を記憶する為「記憶イス」と呼ばれる。

………………

Chapter 11 “CATHARSIS” / カタルシス

Dancers understand that Dancers need alien partners for “Evolution” and “Planet Migration,” dancers each choose an alien to form a team of “Two,” and teach partner the “Posture Creation” techniques Dancers have learned. Each “Two” retraces the evolutionary history of life, rotates beautifully and rapidly like a pair of double genetic spirals in Extra Dimension, and combines to give birth to the first intelligent children of a “Space Race” different from the inhabitants of Earth. The content of their love determines the direction of their cosmic journey.

ダンサーたちは、「進化」と「惑星移住」の為には異星人のパートナーが必要である事を理解する為、それぞれ異星人の一人を選択して「二人」によるチームを組織し、自分が学んだ「姿勢創造」の技術を相手に教える。それぞれの「二人」は、生命の進化史を追想し、余剰次元において遺伝子の二重ラセンの一対のように美しく高速に回転し、合体し、その合体から地球住民とは異なる「宇宙人種」としての最初の知性を持つ子供たちを誕生させる。二人の愛の内容が、旅立つ宇宙の方向を決定する。

………………

Chapter 12 “FLOWER” / 花

According to aliens, there are countless habitable planets in galaxies outside the Milky Way. Dancers form a “Big Family” with APAROS, Alien who have formed a partner, children, lost animals, dead people, and other aliens, enter the Extra Dimension through “Boundary,” decide the direction of the universe they will depart from, and set off to a planet that they have confirmed is habitable. A huge number of “Flowers” rain down on the earth.

異星人たちによれば、居住可能な惑星は天の川銀河の外の銀河に無数に存在する。ダンサーたちは、アパロス・パートナーを形成した異星人・子どもたち・失われた動物たち・死者たち・異星人たちと共に「大家族」を形成し、「境界」から余剰次元に入り、旅立つ宇宙の方向を決定し、居住可能を確認した惑星に旅立つ。大地には夥しい数の「」が降りそそぐ。

…………………………………
[all rights reserved copyright @ tokyo space dance]