PLAN of SD & DESIGN MUSEUM

PLAN of SPACE DANCE & DESIGN MUSEUM /
スペースダンス & デザインミュージアム計画

Tetsuro Fukuhara / 福原哲郎

Space Dance & Design Museum” consists of four divisions, “Kids Space Dance,” “Space Dance School,” “Space Design School,” and “Space Culture.”

“Kids Space Dance” is the “base” of this museum, and fosters in children’s minds the “New Sense” necessary to live creatively in a new world. “Space Dance School” and “Space Design School” are the “core” of this museum. The biggest feature of this museum is that the collaboration between these two schools creates “New Designs” such as “Shiro Kuramata-style designs” and “Robots with Mind.” In that sense, this museum can be said to be a “New Bauhaus Movement.” “Space Culture” is the “flower” of this museum, and attempts to contribute to the improvement of the global environment and the development of space culture.

スペースダンス&デザインミュージアム」は、「こども宇宙ダンス」、「スペースダンススクール」、「スペースデザインスクール」、「スペースカルチャー」の4部門から構成されます。

「こども宇宙ダンス」はこの美術館の「ベース」で、子供たちの心に新しい世界を創造的に生きる為に必要な「新しいセンス」を育てます。「スペースダンススクール」と「スペースデザインスクール」はこの美術館の「中核」です。この美術館の最大の特徴は、これら2つのスクールによるコラボレーションにより「倉俣史郎的なデザイン」や「心を持つロボット」等の「新しいデザイン」を誕生させていく点です。その意味で、この美術館は「新しいバウハウス運動」であるとも言えます。「スペースカルチャー」はこの美術館の「」で、地球環境改善と宇宙文化開発への寄与を試みます。

…………………………………

Molecular Biology has developed greatly and has made a great contribution to our world since the DNA genetic model was revealed to be a double helical structure in 1953. If we can express amicable but mysterious relationships between the body and the environment as “Visible Information” like DNA, we can realize same kind of revolution, then the outcome goes beyond the art world, affecting the whole society. And, we believe that we can make a revolution similar to Molecular Biology. In other words, at that time, we can bring a new perspective for development and promotion that didn’t exist before to “Information Society“, “Body Modification“, “Space Development“, and “Elderly Society.” We would like to shoulder one part of it through our Space Dance & Design Museum.

1953年にDNAの遺伝子モデルが二重螺旋構造である事が明らかにされて以来、分子生物学は大きな発展を遂げ、私たちの世界に偉大な貢献をもたらすようになりました。私たちは、もし身体と環境の間で交わされている親密な、そして謎に満ちた関係をDNA のような「見える情報」として表現できるなら、その成果はアートの世界を超え、社会全体に影響を与えるものとなり、分子生物学と同様な革命を起こすことができると信じています。その時には、私たちは「情報社会」に対して、「身体改造」に対して、「宇宙開発」に対して、「高齢者社会」に対して、これまで存在しなかった開発と推進のための新しい視点を持ち込むことができます。私たちは、スペースダンス & デザインミュージアムを通して、その一端を担うことができると考えています。

If we can re-understand “Dance” as “Creating Posture“, we can cultivate several new jobs in our society. “Dance” is not so popular for the general public but “Creating Posture” is very popular for them, because everybody, every day, every moment, they are trying to do “Creating Posture” by unconsciously to get the comfortable body condition in their life. And, we think that our humans will go out into space in the near future, but “Creating Posture” will be more important than this earth, and it will be an indispensable act for daily life in the universe of less gravity environment.

私たちが「ダンス」とは「姿勢の創造」であると再解釈できるなら、私たちは社会の中に様々な新しい仕事を育てることができます。それは、ダンスが一般の人びとにとっては一般的ではなくても、「姿勢の創造」は誰にとっても一般的だからです。誰もが、毎日、あらゆる瞬間に、心地よい身体の状態を得るために、「姿勢の創造」を無意識のうちに試みています。そして、私たち人間は近い将来に宇宙に出ていくことになると思いますが、「姿勢の創造」は、この地上にも増して、減重力環境の宇宙ではさらに重要な日々の生活に必須の行為になるでしょう。

So, even if the general public don’t want to study “Dance” so much, but they want to study how to get the good way for making “Creating Posture”. In this meaning, the dancers can help them, because basically the dancers are the experts for “Creating Posture”. So, the dancers, if they want, they can develop a new world to connect with them.

そのため、たとえ一般の人びとがそれほどダンスを学びたいと思わないとしても、「姿勢の創造」については話しは別で、誰もがそのよき方法を学びたいでしょう。この意味において、ダンサーは彼らを助けることができます。ダンサーとは基本的に「姿勢の創造」の専門家だからです。ダンサーは、もし望むなら、一般の人びととつながる新しい世界を構築することができるのです。

…………………………………

Functioin of Space Dance / スペースダンスの役割

The essence of Space Dance is new digitize the “Amicable Relationship between Body and Space, or between Body and Object” as the “Tacit Knowledge” using “Body-Space Model“. And, it is to visualize the “Lost Memory” which is recovered in that time as the “Image“. We develop “Body-Space Model” for digitizing the tacit knowledge, then we design its process as various objects, spaces, images, and alter egos that can contribute to the improvement of Earth Culture and the creation of Space Culture.

スペースダンスの本質は、「身体と空間、或いは身体とモノの親和的関係」を「身体知」として情報化することです。同様に、その時に回復される「失われた記憶」を「イメージ」として可視化することです。私たちは、身体知の情報化に必要な「身体-空間モデル」を開発し、このモデルを使用して、地球文化改善と宇宙文化創造に貢献できる様々なモノ・空間・イメージ・分身をデザインします。

As a base to return the results of its design to the society, we are planning to open “SPACE DANCE & DESIGN MUSEM” at several cities around the world. Also, we organize “SPACE DESIGN SCHOOL” and “SPACE DANCE SCHOOL” at the center for SPACE MUSEUM and through these activities we educate the “New Talented People” who will work for developing a new social system for a new era.

私たちは、新しいデザインを誕生させ、その成果を社会に還元する拠点として、『スペースダンス & デザインミュージアム』を世界のさまざまな都市でオープンすることを計画しています。そして、これらの活動を中心になって推進するために必要な「新しい才能」を育てます。

■JAXA – Space Environment Utilization Center &
Tsukuba Space Center / 宇宙航空研究開発機構(JAXA) &
宇宙環境利用センター・つくば宇宙センター

An interesting feature of Tetsuro Fukuhara and Tokyo Space Dance activities is that they go beyond the boundaries of art and dance. Since the theme is to examine the lifestyle of humankind in space, we expect that it will develop into a wide range of activities such as the fusion of research in different genres and the birth of new lifestyles.

芸術、舞踊という枠を超えているところが東京スペースダンス(福原哲郎)の活動の興味深い特徴です。人類の宇宙での生活様式を検討することもテーマとして挙げていることから、異なるジャンルの研究の融合や新しい生活習慣などの誕生といった幅広い活動に発展することも期待しています。

●Osamu Sakura – Professor of The University of Tokyo,
Interfaculty Initiative in Information Studies
/ 佐倉統(東京大学大学院情報学環・学際情報学府教授)

Tetsuro Fukuhara’s thought that emphasis on physicality is quite agreeable. Living creatures will not be established unless we think it as a set with the environment. Also, human beings.

身体性を重視するという福原哲郎の考えは、まったくもって大賛成。生物は環境とセットで考えないと成立しません。人間もしかり。

●Shinji Matsumoto – Space Architect for Moon and Former Shimizu
Corporation Space Development Office
/ 松本信二(月の建築家、元・清水建設宇宙開発室室長)

In order to build a futuristic purpose architecture, we need to know more about the basic principles of the human body. Tetsuro Fukuhara’s project is very effective as one of the methods, and it seems that great results can be expected.

未来型の目的をもった建築を造ろうとすると、人間の身体に関する基本原理をもっと知る必要があります。その方法の一つとして、福原哲郎のプロジェクトは非常に有効であり、大きな成果を期待できそうです。

●Masato Sasaki – Professor of The University of Tokyo,
Faculty of Education
/ 佐々木正人(東京大学大学院教育学研究科教授)

Dance is an exploration of expressions connecting the universe and the ground. Tatsumi Hijikata finished the first step, Tetsuro Fukuhara is doing the second step.

ダンスは宇宙と地上を繋ぐ表現の探求で、最初の一歩を土方巽がやり、福原哲郎が第二歩をやっている。

…………………………………

■ Holding Schedule of Contents & Activity per one week /
1週間の開館スケジュール

We compose “SPACE DANCE & DESIGN MUSEUM” with “KIDS SPACE DANCE“, “SPACE DANCE SCHOOL“, “SPACE DESIGN SCHOOL“, and “SPACE CULTURE.”

スペースダンス & デザインミュージアム』を、「こども宇宙ダンス」「スペースダンス・スクール」「スペースデザイン・スクール」「スペースカルチャー」により構成します。

[Exhibition Room 1 / 展示室1]

EXHIBITION for Experience / 体験型展示
[Tuesday – Sunday] 10:00-20:00

[Exhibition Room 2 / 展示室2]

〇KIDS SPACE DANCE / こども宇宙ダンス
[Tuesday – Sunday] 13:00-17:00

[Exhibition Room 3 / 展示室3]

〇SPACE DANCE PHOTO & VIDEO EXHIBITION / スペースダンス写真展 & 映像展
[Tuesday – Sunday] 10:00-20:00

[Workshop Room 1 / ワークショップ室1]

SPACE DESIGN SCHOOL / スペースデザインスクール
[Tuesday – Sunday] 13:00-16:00

[Workshop Room 2 / ワークショップ室2]

SPACE DANCE SCHOOL / スペースダンススクール

[Tuesday – Sunday] 13:00-16:00

[Workshop Room 3 / ワークショップ室3]

〇 SPACE CULTURE 1 – AI / Alter Ego / Artificial Body
/ スペースカルチャー1 – AI・分身・人工身体

[Tuesday – Sunday] 13:00-17:00

[Workshop Room 4 / ワークショップ室4]

〇 SPACE CULTURE 2 – War / Environment / Universe
/ スペースカルチャー2 – 戦争・環境・宇宙

[Tuesday – Sunday] 13:00-17:00



[Exhibition Room 4 / 展示室4]

SPACE DANCE WORKSHOP & PERFORRMANCE
/ スペースダンスワークショップ & 公演

[Tuesday – Saturday] 17:00-20:00

[Exhibition Room 4 / 展示室4]

SPACE DANCE in the Robotic Universe
/ スペースダンス・イン・ザ・ロボティックユニバース

[Sunday] 17:00-20:00

Museum Shop / ミュージアムショップ
[Tuesday – Sunday] 10:00-20:00

…………………………………

■ Dispatch Project by Space Dance & Design Museum
/ スペースダンス & デザインミュージアムによる派遣事業

[1]
SPACE DANCE & DESIGN7 days / スペースダンス & デザイン 7日間


[2]
KIDS SPACE DANCE / こども宇宙ダンス


[3]
SPACE DESIGN SCHOOL / スペースデザインスクール


[4]
SPACE DANCE SCHOOL / スペースダンススクール


[5}
SPACE CULTURE / スペースカルチャー


[6]

SPACE DANCE PHOTO & VIDEO EXHIBITION / スペースダンス 写真展&映像展

………………………………………..

Budget Plan / 予算計画
One SPACE DANCE & DESIGN MUSEUM per One Year
スペースダンス & デザインミュージアム1館 / 1年間

[In the case of “1 USD = 132 Japanese yen”
/ 「1ドル=132円」として計算(2023.3.18)]

Incomings 227,400,000 Japanese Yen (1,720,000USD)
収入 227,400,000円 (1,720,000ドル)

①Entrance Fee(300 people/day × 500 yen × 25 days/one month × 12 months) 45,000,000 yen ②Space Tube & Space Cube Marketing(500,000 yen/one set × 8 sets/one month ×12 months) 48,000,000 yen ③”Space Dance & Design 7 Days”(1,000,000 yen/one event × 8 events/one month × 12 months) 96,000,000 yen ④Tuition Fee from Space Dance School & Space Design School(100,000 yen/one year × 40 students/one class × 6 classes)24,000,000 yen ⑤work sales[『Spiritual Journey』『Glorification of Elena』 etc](30,000 yen/1work × 40 works/one month ×12 months) 14,400,000 円

①入場料(300 人/日 × 500 円 × 25 日/月 × 12ヶ月) 45,000,000円  ②スペースチューブ・スペースキューブ等販売(500,000 円/1セット × 8セット/月 ×12 ヶ月) 48,000,000 円 ③スペースダンス7日プログラム(1,000,000 円/1イベント × 8回/月 × 12ヶ月) 96,000,000円 ④授業料(スペースダンススクール・スペースデザインスクール)(100,000円/年 × 生徒40人/1クラス × 6クラス)24,000,000円 ⑤作品売上[『スピリチュアルジャーニー』『エレナ礼賛』等](30,000 円/1作品 × 40作品/月 ×12 ヶ月) 14,400,000 円

Outgoings 120,000,000 Japanese Yen (1,043,000USD)
支出 120,000,000 円 (1,043,000ドル)

①Management Expenses for a Space 2,400,000 yen ②Production and R & D Costs 20,000,000 yen ③Operation Costs 8,000,000 yen ④Production Costs for Exchange Program 4,000,000 yen ⑤Labor Costs for 5 Full-Timers 18,000,000 yen ⑥Labor Costs for Part-Times and Guest Lecturers 10,000,000 yen ⑦Office Expenses and Costs for Publicity and Publishing 4,000,000 yen

①施設管理費 10,000,000 yen ②製作費 & 研究開発費 30,000,000 円 ③運営費 16,000,000 円 ④交換プログラム制作費 6,000,000 円 ⑤人件費(常勤6名) 36,000,000円 ⑥人件費(非常勤 + パートタイム) 10,000,000円 ⑦事務費・出版費 12,000,000円

Profit 107,400,000 Japanese Yen (814,000USD)
収益 107,400,000 円 (814,000ドル)

※The first three years from the opening will be a trial operation, and “expenditure” will be used from the “operating reserve (500 million yen)”. If there is profit, it will be stocked in the “operational reserve”. Aiming for the above profit from the 4th year.
※We will judge the financial situation of the 1st building, and if it is in the black from the 4th year, we will proceed to open the 2nd building.

※開館より当初3年間は試験的運営とし、「支出」は「運営準備金(5億円)」より使用する。収益があれば「運営準備金」にストックする。4年目より上記収益を目指す。
※1館の経営状況を判断し、4年目より「黒字」の場合は2館目の開館に進む。

…………………………………

Opening and Operating Members
/ 開館 & 運営メンバー

For the opening and the operation of one “SPACE DANCE & DESIGN MUSEUM”, we need the following members. Also we need the members of part-time, guest, and volunteers.

『スペースダンス & デザインミュージアム』1館を開館し運営するために、常勤として以下のメンバーが次要です。その他に、非常勤・ゲスト・ボランティアが必要になります。

○Director ○Deputy Director ○Space Dancer ○Designer ○Architect ○Media Designer
○AI Artist ○Producer ○Curator ○Net Producer ○Marketer ○Educator
○Researcher ○Editor ○Journalist ○Investor
○ディレクター ○副館長 ○スペースダンサー ○デザイナー ○建築家

○メディアデザイナー ○AIアーティスト ○プロデューサー ○キュレーター
○ネットプロデューサー○マーケッター ○教育者 ○研究者
○ 編集者 ○ジャーナリスト ○投資家

…………………………………
[all rights reserved copyright @ tokyo space dance]