WRITER & PHOTOGRAPHER / 作家 & 写真家

Based on Tetsuro Fukuhara’s activities as a SPACE DANCE Artist, it is important to explore and express from several sides of “BODY“, “ART“, “EDUCATION“, “POLITICS“, “ECONOMY“, “SCIENCE“, “DESIGN“, “ARCHITECTURE“, “STORY“, and “AI“, so his activities are multi-dimensional.

We edited his “VISION of BODY on Earth and in Space”, “ILKAY’s ADVENTURE”, “4 LOVES”, “Strange Story with 5 Dead People”, “SPIRITUAL JOURNEY”, “GLORIFICATION of ELENA”, “SPACE DANCE in the ROBOTIC UNIVERSE,” and “ECKHART GARDEN.”

スペースダンスアーティストとしての活動をベースとする福原哲郎には、身体・アート・教育・政治・経済・科学・デザイン・建築・物語・AIに対する多様な面からの探求と表現が重要で、そのため活動内容も多肢にわたっています。

私たちは彼の「身体の夢~地上で、そして宇宙で」「イカイの冒険」「4つの愛」「5人の死者との奇妙な物語」「スピリチュアルジャーニー」「エレナ礼賛」「スペースダンス・イン・ザ・ロボティックユニバース」「エックハルトの庭」を編集しました。

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VISION of BODY on Earth and in Space
身体の夢~地上で、そして宇宙で

Tetsuro Fukuhara / 福原哲郎

BODY is a daily concern of 8 billion people worldwide. Everyone dreams “VISION of BODY.”

身体は世界80億人の毎日の関心事。誰もが「身体の夢」を見る。

[Recommendation / 推薦文]

○JAXA – Space Environment Utilization Center &
Tsukuba Space Center / 宇宙航空研究開発機構(JAXA) &
宇宙環境利用センター・つくば宇宙センター

An interesting feature of Tetsuro Fukuhara and Tokyo Space Dance activities is that they go beyond the boundaries of art and dance. Since the theme is to examine the lifestyle of humankind in space, we expect that it will develop into a wide range of activities such as the fusion of research in different genres and the birth of new lifestyles.

芸術、舞踊という枠を超えているところが東京スペースダンス(福原哲郎)の活動の興味深い特徴です。人類の宇宙での生活様式を検討することもテーマとして挙げていることから、異なるジャンルの研究の融合や新しい生活習慣などの誕生といった幅広い活動に発展することも期待しています。

○Osamu Sakura – Professor at The University of Tokyo,
Interfaculty Initiative in Information Studies
/ 佐倉統(東京大学大学院情報学環・学際情報学府教授)

Tetsuro Fukuhara’s thought that emphasis on physicality is quite agreeable. Humans and other living creatures will not progress unless we think of them as a set with the environment.

身体性を重視するという福原哲郎の考えは、まったくもって大賛成。生物は環境とセットで考えないと成立しません。人間もしかり。

○Shinji Matsumoto – Space Architect for Moon and Former Shimizu
Corporation Space Development Office
/ 松本信二(月の建築家、元・清水建設宇宙開発室室長)

In order to build a futuristic architecture, we need to know more about the basic principles of the human body. Tetsuro Fukuhara’s project is very effective as a method to do this, and it seems that great results can be expected.

未来型の目的をもった建築を造ろうとすると、人間の身体に関する基本原理をもっと知る必要があります。その方法の一つとして、福原哲郎のプロジェクトは非常に有効であり、大きな成果を期待できそうです。

○Masato Sasaki – Professor of The University of Tokyo,
Faculty of Education
/ 佐々木正人(東京大学大学院教育学研究科教授)

Dance is an exploration of expressions connecting the universe and the ground. Tatsumi Hijikata finished the first step, Tetsuro Fukuhara is doing the second step.

ダンスは宇宙と地上を繋ぐ表現の探求で、最初の一歩を土方巽がやり、福原哲郎が第二歩をやっている。

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◆ SPACE AGE 17, ILKAY’s ADVENTURE
宇宙年齢17才、イカイの冒険

Fumikodori Saito / 斉藤史子鳥

“The world is set in the 2050s, when people live on the Moon and Mars, and many extraterrestrial life forms have begun to be discovered.Life on Earth has also changed significantly.People wear robot suits as a sophisticated fashion item in their daily lives. They began dating as their own alter egos, and in cyberspace they competed and trained excellent secretary robots using the third-generation BMI system, and even developed space tunnel passage technology that allows them to freely travel between reality and other worlds according to their abilities. As a result, politics, economy, war, expressive activities, communication, love, family, and death have changed dramatically.”

「人びとが月や火星に住み、多くの地球外生命体も発見されはじめた2050年代の世界。地球の生活も大きく変わった。人びとは、日常生活ではロボットスーツを洗練されたファッションとして愛用し、自己の分身として付き合うようになり、電脳空間では第三世代BMIシステムにより優秀な秘書ロボットを競って育て、さらには現実と異界の間を能力に応じて自由に往来できるスペーストンネルの通行技術を身につけた。その結果、政治も、経済も、戦争も、表現活動も、コミュニケーションも、愛も、家族も、死も、大きく変化した」。

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◆4 LOVES
4つの愛

Fumikodori Saito / 斉藤史子鳥

[Contents / 目次]

Part 1; What should I do? / Adventure – 14 years old Kaori
/ 第一話; 私はどうしたらいいの? / 冒険~14歳のカオリ
Part 2; Beyond Me / Sex – 20 years old Kaori
/ 第二話; 私を超える / 性~20歳のカオリ
Part 3; Wandering alone, traveling the world / Politics – 26 years old Kaori
/ 第三話; 一人さまよう、世界の旅へ / 政治~26歳のカオリ
Part 4; My husband is a genius / New life – 32 years old Kaori
/ 第四話; 私の夫は天才だった / 再生~32歳のカオリ

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◆Strange Story with 5 Dead People
5人の死者との奇妙な物語

Fumikodori Saito / 斉藤史子鳥

Prologue / プロローグ
Episode 1: Atsuko’s Death / 第1話 アツコの死
Episode 2: Ana’s Death / 第2話 アナの死
Episode 3: Nami’s Death / 第3話 ナミの死
Episode 4: Kanoko’s Death / 第4話 カノコの死
Episode 5: Yvonne’s Death / 第5話 イボンヌの死
Episode 6: The Dead Appear as Beings in the World of the Living
/ 第6話 死者は生者の世界内存在として登場する
Episode 7: Atsuko’s Story, Music / 第7話 アツコの物語・音楽
Episode 8: Ana’s Story, Dance and Design / 第8話 アナの物語・ダンスとデザイン
Episode 9: Nami’s Story, Book and Internet / 第9話 ナミの物語・本とインターネット
Episode 10: Kanoko’s Story, Children / 第10話 カノコの物語・こども
Episode 11: Yvonne’s Story, Philosophy and Producing
/ 第11話 イボンヌの物語・哲学とプロデュース
Epilogue / エピローグ

Appendix; My Teacher / 付録; 私の先生

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◆SPIRITUAL JOURNEY
スピリチュアルジャーニー

Tetsuro Fukuhara / 福原哲郎

This book is my “Mythical Journey” to go to find my lost girlfriend ELENA, she died youth, together with my dear space dancers. Through this journey I tried to reach “Extra Dimension“. Because I felt she lives in Extra Dimension.

この本は若くして死んだ私の恋人エレナに、スペースダンサーと共に会いに行く「神話的な旅」である。私はこの旅を通して「余剰次元」へのアプローチを試みた。エレナは余剰次元に住んでいると感じたからである。

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◆GLORIFICATION of ELENA
/ エレナ礼賛

Tetsuro Fukuhara / 福原哲郎

It is necessary for everyone as much as Love, and there is nothing to bother. It is as close as possible, none is impossible in the distance for Love.

愛ほど誰にとっても必要で、また悩ますものはない。愛ほどすぐ身近にあり、また遠くて不可能なものはない。

I also had one of themes to live seeking “Impossible Love” on the way of my life. My first girlfriend when I was a high school student, died at the age of 23 and I knew her death when I was 40, this event was a big shock to me. Since then, she has grown bigger and bigger in my heart. Because I knew at that time that no woman was as good as the spiritual partner I wanted. Now she is a magician to me, she appears with different charm figures everywhere I go, and she haunts me.

私も、人生の成り行き上、「不可能な愛」を求めて生きることがテーマになってしまった。私が高校生だった17才の時の初恋の相手が23才で死んでいたことを40才になった時に知り、大きなショックを受けた。それ以来彼女の姿は私の心の中で大きくなっていく。私が求める精神的相手として、彼女ほど相応しい女性はいなかったことをその時に知ったからだ。彼女は私には魔術師であり、私が行く先々で違った魅力的な姿を取って出没し、私を悩ませる。

I gave a name “Elena” to her, this subject of love and I started to looking for her. Now I believe she lives in an extra dimension with silence.

私は、このような愛の対象になった彼女に「エレナ」という名をつけ、彼女を探すようになった。今では彼女は静けさを湛えた余剰次元の一つに住んでいると信じている。

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◆ SPACE DANCE in the ROBOTIC UNIVERSE
/ スペースダンス・イン・ザ・ロボティックユニバース

Tetsuro Fukuhara / 福原哲郎

Inspired by a mysterious word of artist Shusaku Arakawa as “If you can’t produce something after your dance, maybe you feel the emptiness?“, with a concept of “Dance & Design“, I composed “SPACE DANCE in the ROBOTIC UNIVERSE” where the design is born after dance.

美術家・荒川修作の「ダンスの後に何も生まれていないと、虚しいのでは?」という不思議な言葉に霊感を受けたことから、 「ダンス & デザイン」というコンセプトを掲げ、ダンスの後にデザインが誕生する『スペースダンス・イン・ザ・ロボティックユニバース』 を構成しました。

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◆ ECKHART GARDEN / エックハルトの庭

Tetsuro Fukuhara / 福原哲郎

Eckhart Garden” is a “Sign” and a “Map” that I send to my looking for “Them“. Why I needed to call myself “Universal Age 17“? Because I understood I need a time to meet them. As 17, as a boy with dreaming, in high spirits, I need to wait them well. Also, when I meet them it will no doubt be required to have more strong mind and more great energy.

エックハルトの庭』は、私が求める『彼ら』に送る<サイン>であり、<地図>である。<宇宙年齢17才>を名乗るのも、『彼ら』に出会うためには時間がかかることを理解したから。17才として、夢見る少年として、元気で、待っている必要があったから。それに、『彼ら』に出会えば、もっと強靭な精神と大きなエネルギーを要求されるのも間違いないから。

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