SPACE DANCE SCHOOL / スペースダンススクール

SPACE DANCE WORKSHOP & PERFORMANCE
/ スペースダンスワークショップ & 公演

We are operating “SPACE DANCE SCHOOL” with “SPACE DANCE WORKSHOP & Performance” as live project and with “SD-School” as online project.

スペースダンススクール」を、『スペースダンスワークショップ & 公演』をライブプロジェクトとして、『SDスクール』をオンラインプロジェクトとして運営しています。

[Space Dance Workshop & Performance Promotion
/ スペースダンスワークショップ & 公演プロモーション]

[video; youtube]

…………………………………

Through “SPACE DANCE SCHOOL” we bring up “Space Dancers” for the space dance project and for operating “SPACE DANCE & DESIGN MUSEUM.”

『スペースダンススクール』を通して、私たちはスペースダンスプロジェクト実施と「スペースダンス&デザインミュージアム」運営に必要な「スペースダンサー」を世界中で育成します。

…………………………………

■ 4 Chapters of Space Dance Workshop /
スペースダンスワークショップの4章

The body keeps one unity with the environment, so we can’t handle the body independently. At first, on this chapter, dancers study the way how to handle the body well. Dancers organize their body as the “Object“, not as the subject, then they clear the senses, and they try to get back an amicable relationship between body and space. In this dance, if dancers can feel that they don’t dance alone, the space dance together with them, in that time its dances are successful.

身体は環境と一体であり、身体だけを独立して扱うことは出来ません。はじめに、ダンサーはスペースダンスにおける身体の扱い方を学びます。身体を、主体ではなく、「客体」として扱い、感覚を澄ませ、身体とスペースの間に親和的関係を成立させます。そして、自分一人がダンスしているのではなくスペースが自分と一緒にダンスしているように感じられるなら、このダンスは成功しています。

Dancers make a “Most gentle walking in the world” forming the amicable relationship between the feet and the ground. Dancers move the attention back to the memory of the far past and reminisce the moment when the humans realized the “Miracle of the Bipedalism” by two legs, and experience the “Feeling as starting the humans again“. In order to deepen its experience, dancers try to quest, prepare the tools if they feel a necessity, and make a more unique way of walking as a dance.

ダンサーは、足と地面の間に親和的関係を形成し、「この世でもっともやさしい歩行」をつくります。注意をはるかな過去の記憶に遡らせ、人間が二本の足で立ち「二足歩行の奇跡」を実現した瞬間を追想し、「人間をはじめ直す感覚」を体験します。その体験を深めるために、さらに独特な個性的な歩き方をダンスとして追求し、必要な道具があれば用意し、試みます。

Dancers don’t consume all energy which flow in the body and dare to select “Little Moving” controlled the dance, then they experience the world of the energy which expand like a snowball, so they never feel tired. And, dancers know the “Hidden Unknown Movement’s World” in dance movements, then they touch the top of dance by the continuation of “Little Moving” and realize “PARADISE, freedom possible all movements in all directions” with a big joy. Dancers touch a climax of dance and get back the “Wildness” lost in our life.

ダンサーは、身体に流れ込むエネルギーをすべて消費せず、あえて動きを制御して「小さな動き」を選択し、そこに留まることで、雪ダルマのように膨張するエネルギーを体感できます。そのため、ダンサーは疲れることを知りません。そして、自分のダンスの動きの中に「隠された未知の動きの世界」が存在する事を知り、「パラダイス~あらゆる動きが可能になる自由」を大きな喜びをもって体験し、ダンスの頂点に至り、失くしていた「野生」を取り戻します。

How to do to end our dance? “Everything that starts” has the “End” sure. And on this theme we add one more theme as “Design for the Death” to show how to end our life. How do we want to die? Beyond the end of “Death” we can expect the beginning of “Next Life“. Dancers sit down quietly and lie down, and look back upon the joys and sorrows they have ever experienced, then, as a ritual, and as a “Flower“, they celebrate the beginning and the end, death and rebirth.

どのようにダンスを終息させたらよいでしょうか。「始まったもの」には必ず「終わり」があります。そして、このテーマに、どのように人生を終息させるかという「死に方のデザイン」を重ねます。私たちはどのように死にたいでしょうか。「」という終息の先には、「次の生」という始まりが予想されます。ダンサーは静かに座り、そして横たわり、これまでに体験した人生の喜びと悲しみについて追想し、始まりと終わりを、死と再生を、一つの儀式として、「」として祝います。

…………………………………

■ 9 Chapters of Space Dance Performance /
スペースダンス公演の9章

We hold “Space Dance Performance” with following 9 chapters based on the result of “Space Dance Workshop” together with the participants.

スペースダンスワークショップ』の成果を基礎にして、以下の「9章」から構成される『スペースダンス公演』を参加者とともに公演します。

…………………………………

Chapter 1 “MEMORY” /
第1章『記憶』

Dancers stand up on a stage and dance with a relaxed way by “technique for handling the body objectively“, and they circulate the energy between the body and the space. Then, dancers experience that “Lost Memories” accumulated in the brain revive together with the dance movements. And, dancers stand still and internalize more, then amplify the memories, finally fill with the memories just overflowing the body.

ダンサーは,ステージに立ち、「身体を客体化する技術」によりゆったりとダンスし、エネルギーを身体と空間の間に循環させることで、「」に蓄積された「忘れられた記憶」がダンスの動きと共に蘇ることを体験します。そして、立ち尽くし、内面化して記憶を増幅させ、身体を溢れるばかりの記憶で満たします。

……………………

Chapter 2 “Affordance” /
第2章『アフォーダンス』

The body keeps one unity with the environment, so we can’t handle the body independently. At first, on this chapter, dancers study the way how to handle the body well. Dancers organize their body as the “object“, not as the subject, then they clear the senses, and they try to get back an amicable relationship between body and space. In this dance, if dancers can feel that they don’t dance alone, the space dance together with them, in that time its dances are successful.

身体は環境と一体であり、身体だけを独立して扱うことは出来ません。はじめに、ダンサーはスペースダンスにおける身体の扱い方を学びます。身体を、主体ではなく、「客体」として扱い、感覚を澄ませ、身体とスペースの間に親和的関係を成立させます。そして、自分一人がダンスしているのではなくスペースが自分と一緒にダンスしているように感じられるなら、このダンスは成功しています。

……………………

Chapter 3 “WALKING DANCE” /
第3章『ウォーキングダンス』

Dancers make a “Most gentle walking in the world” forming the amicable relationship between the feet and the ground. Dancers move the attention back to the memory of the far past and reminisce the moment when the humans realized the “Miracle of the Bipedalism” by two legs, and experience the “Feeling as starting the humans again“. In order to deepen its experience, dancers try to quest, prepare the tools if they feel a necessity, and make a more unique way of walking as a dance.

ダンサーは、足と地面の間に親和的関係を形成し、「この世でもっともやさしい歩行」をつくります。注意をはるかな過去の記憶に遡らせ、人間が二本の足で立ち「二足歩行の奇跡」を実現した瞬間を追想し、「人間をはじめ直す感覚」を体験します。その体験を深めるために、さらに独特な個性的な歩き方をダンスとして追求し、必要な道具があれば用意し、使用します。

……………………

Chapter 4 “PARADISE in the LITTLE MOVING”
/ 第4章『小さな動きの中の天国』

Dancers don’t consume all energy which flow in the body and dare to organize “Little Moving” controlled the dance, then they experience the world of the energy which expand like a snowball, so they never feel tired. And, dancers know the “Hidden Unknown Movement’s World” in dance movements, then they touch the top of dance by the continuation of “Little Moving” and realize “PARADISE, freedom possible all movements in all directions” with a big joy. Dancers touch a climax of dance and get back the “Wildness” lost in our life.

ダンサーは、身体に流れ込むエネルギーをすべて消費せず、あえて動きを制御して「小さな動き」を組織し、そこに留まることで、雪ダルマのように膨張するエネルギーを体感できます。そのため、ダンサーは疲れることを知りません。そして、自分のダンスの動きの中に「隠された未知の動きの世界」が存在する事を知り、「パラダイス~あらゆる動きが可能になる自由」を大きな喜びをもって体験し、ダンスの頂点に至り、失くしていた「野生」を取り戻します。

……………………

Chapter 5 “WATER WINGS – OPEN a BODY in the SKY” /
第5章『水の翼~からだを空にひらく』

Dancers take off a jacket and play a “Suppressed Beauty Scene” as a ceremony to be born again as a “New Life Form“. The audiences see the sight that dancer’s naked back will be visible very slowly like the big moon is climbing from the edge of the mountain. Dancers release their bodies in the sky and store the necessary wisdom for a “New Journey“.

ダンサーは、「新しい生命体」として生まれ変わるために、「抑制された美のシーン」を儀式として演じます。観客は、山の端から登る大きな月を見るように、非常にゆっくりとダンサーの裸の背中が見えてくる光景を目撃します。ダンサーは、身体を空間に解放し、「新しい旅」に必要な知恵を蓄えます。

……………………

Chapter 6 “EXTRA DIMENSION” /
第6章『余剰次元』

Dancers come into Space Tube and push their faces against the cloth of Space Tube at an angle of 45 degrees. For the audiences, they see this scene as one face with “Three-dimensional face of dancers that can be seen through” and “Two-dimensional face of dancers as a shadow”. This scene is an indication to the existence of “Extra Dimension” in Space Tube. Dancers know there are many things that have disappeared from our world in Extra Dimension, also get the feeling such as “Four-dimensional existence” and “Five-dimensional existence” live together there.

ダンサーは、スペースチューブの中に入り、自分の顔を45度の角度でスペースチューブの布に押し付けます。観客には「透けて見えるダンサーの三次元の顔」と「影として見えるダンサーの二次元の顔」が一つの顔として重なって見えます。このシーンは、スペースチューブの中には余剰次元が励起することへの暗示です。ダ ンサーは、余剰次元には世界から消えた多くのものが存在し、「4次元の存在」と「5次元の存在」が同居している感覚を体験します。

……………………

Chapter 7 “STRANGE FRUIT” /
第7章『奇妙な果実』

Dancers entrust themselves to Space Tube and feel that Space Tube is expanded as their “Second Body“, and they know that “Floating” can be easy with this sense. So, dancers float and get back various lost their memories, then according to the memories revived their bodies repeat the transformation like the “Fluid Body“, they become to Fish, to Amphibian, to Quadrupeds Animal, and to Bird.

ダンサーは、スペースチューブに身体を委ね、スペースチューブが自分の「第2の身体」として拡張されていく感覚を味わい、この感覚の中で容易に「浮遊」が可能になることを知ります。ダンサーは浮遊して、失われた多様な記憶を回復させます。蘇った記憶に応じて、ダンサーの身体が「流体」のように変形を繰り返し、ダンサーは「」になり、「両生類」になり、「四足動物」になり、「」になります。

……………………

Chapter 8 “CATHARSIS” /
第8章『カタルシス』

Dancer meets “Alien Lover” in the mind who also challenge to realize “New Dance, Creating Various Postures“, recognizes each other as a partner who realize “Ideal Love.” And Dancer reaches to “Catharsis” through deo with the lover, and the love of the two determines the direction of the universe on which they leave.

ダンサーは、心の中で、「新しいダンス~多様な姿勢創造」に挑戦する「異星人の恋人」と出会い、お互いを「理想の愛」を実現する相手として認識します。そして、恋人とのデュオにより「カタルシス」に至り、二人の愛が旅立つ宇宙の方向を決定します。

……………………

Chapter 9 “FLOWER” /
第9章『花』

How to do to end our dance? “Everything that starts” has the “End” sure. And on this theme we add one more theme as “Design for the Death” to show how to end our life. How do we want to die? Beyond the end of “Death” we can expect the beginning of “Next Life“. Dancers sit down quietly and lie down, and look back upon the joys and sorrows they have ever experienced, then, as a ritual, and as a “Flower“, they celebrate the beginning and the end, death and rebirth.

どのようにダンスを終息させたらよいでしょうか。「始まったもの」には必ず「終わり」があります。そして、このテーマに、どのように人生を終息させるかという「死に方のデザイン」を重ねます。私たちはどのように死にたいでしょうか。「」という終息の先には、「次の生」という始まりが予想されます。ダンサーは静かに座り、そして横たわり、これまでに体験した人生の喜びと悲しみについて追想し、始まりと終わりを、死と再生を、一つの儀式として「」として祝います。

…………………………………
[all rights reserved copyright @ tokyo space dance]